‘Technische innovaties helpen de zorgmedewerker met de kern van hun vak bezig te zijn’

Column Raoul Zaal

met koude data en technologie warme en menselijke zorg bieden: hoe doe je dat?

Wanneer we samen, door gebruik te maken van technologie, het zelfstandig wonen voor kwetsbare mensen én het werk van de zorgmedewerker stapje voor stapje beter kunnen maken, is mijn missie als ceo van FocusCura geslaagd. We ontwikkelen innovaties voor de zorg en gaan daarmee meerdere uitdagingen tegelijk aan. We verrijken het leven van de cliënt en verbeteren zorguitkomsten. We zorgen voor een gerust gevoel bij mantelzorgers. En in tijden van groeiend personeelstekort besparen we kostbare tijd voor de zorg en krijgt de zorgmedewerker de tijd om met de kern van het vak bezig te zijn: warme en menselijke zorg bieden. Geen hoofdrol voor technologie Vanzelfsprekend beginnen we bij de ontwikkeling van producten bij de behoeften van de gebruiker. Wat is het probleem? Hoe kunnen we dat oplossen? En dan pas de vraag: welke rol kan (digitale) technologie hierbij spelen? Technologie heeft niet de hoofdrol. Bij FocusCura, het bedrijf waar ik werk, draait het om mensen helpen langer zelfstandig te blijven. Kan dat niet linksom, dan doen we het rechtsom. Alle innovaties gaan uit van ‘digitaal’ en ‘connected’, ofwel verbonden. Slimme technologie die continu in contact staat met een platform. Ik zal een concreet voorbeeld geven. Wie op leeftijd is, heeft dikwijls verschillende medicijnen per dag nodig. Maar er op tijd aan denken, de juiste dosering kiezen en ook nog in de juiste volgorde innemen, is lastig. Uit onderzoek blijkt dat er in Nederland 50.000 ziekenhuisopnamen per jaar zijn door fouten in medicijngebruik. En erger: zo’n duizend sterfgevallen per jaar zijn hieraan toe te rekenen. Uren besparen Een medicijndispenser die verbonden is met een speciaal hiervoor gemaakt dataplatform biedt uitkomst. In dit platform is de door de apotheker voorgeschreven medicatie vastgelegd en wordt de daadwerkelijke uitname bijgehouden. De dispenser waarschuwt met geluids- en lichtsignalen wanneer het tijd is en heeft dan de juiste medicatie klaarstaan. Wanneer een medicatiemoment wordt gemist kan een pushnotificatie of sms gestuurd worden of wordt de cliënt gebeld om de medicatie in te nemen. Mocht dat niet voldoende zijn, wordt er geëscaleerd naar de thuiszorg, die polshoogte kan nemen. Met zo’n oplossing kan er 17 tot 21 uur per cliënt per maand bespaard worden! Waardevolle tijd, die aan andere zorg besteed kan worden. Zo kunnen data en technologie het persoonlijke en verzorgende mensenwerk ondersteunen. Hiermee is de zorg volledig op de toekomst voorbereid. De technologie is er dus al, maar soms is het moeilijk om de snelheid te accepteren waarmee innovaties worden geïntroduceerd. Ook deze uitdaging gaan we graag samen met de zorg aan. Omdat er een groeiend tekort is aan zorgverleners (80.000 in 2022) en innoveren dus noodzakelijk is. Maar ook omdat het kan en – mits juist aangepakt – heel leuk is.

Raoul Zaal ceo FocusCura r.zaal@focuscura.com Meer informatie over hoe technologie de zorg beter kan maken vind je op www.focuscura.com