‘Er is een nieuwe groep vrijwilligers opgestaan’

Lenny Althof, directeur van Palet Welzijn, ziet solidariteit ontstaan in de samenleving

‘Iedereen gaat op een andere manier om met de dreiging van het virus. Waar de een zijn lege agenda niet aankan, berust de ander in deze stille tijd. Een groot deel van onze vrijwilligers is boven de zeventig en sommigen waren angstig om in contact met anderen te komen. Tegelijkertijd staat er een nieuwe groep vrijwilligers op, uit alle geledingen van de samenleving. Dat geeft hoop.

Onze groepsactiviteiten liggen grotendeels stil en ik weet niet of we alles op korte termijn weer volledig kunnen opstarten. Hoe moeten we de ouderenbus laten rijden? Durven mensen activiteiten op afstand aan? Toch zetten we alles op alles om snel verder te gaan. Mantelzorgers raken overbelast nu de dagactiviteiten zijn weggevallen en de zorg voor de partner continu doorgaat. En mensen zijn eenzaam nu hun wereld kleiner is.

Om onze cliënten zoveel mogelijk te ondersteunen, zijn we een beldienst begonnen om mensen meerdere keren per week te vragen hoe het gaat of een praatje over vroeger te maken. Juist de mensen die ons zelf niet contacteren, baren ons zorgen. Daarnaast doet een speciale dienst boodschappen voor ouderen die binnenblijven. Zo komen we, met de inzet van vrijwilligers en mantelzorgers, samen deze moeilijke periode door. Maar de beperkingen blijven lastig. We zouden mensen graag een arm om de schouder slaan.’

‘Blijven praten is de sleutel’

Yasmina Lemdaghri, wijkverpleegkundige bij Vierstroom Zorg Thuis, blijft positief

‘Toen de coronacrisis in alle hevigheid uitbrak, had ik een week vakantie. Er spookten allerlei vragen door mijn hoofd: hoe gaat het met mijn collega’s, met de mensen in de wijk? Nu gaat het beginnen, dacht ik - al houd ik het hoofd koel. Ik volg de feiten, houd me aan de richtlijnen en probeer de rust te bewaren. Tot nu lukt me dat.

De anderhalvemetermaatregel is niet altijd haalbaar in de zorg. Wel ben ik veel alerter op het sociale contact; alles om te voorkomen dat je anderen besmet. Het speciale coronateam dat de zorg overneemt bij patiënten die symptomen van het coronavirus vertonen of positief zijn getest, nam veel onrust weg. Voor die tijd ging ik zelf bij de cliënten langs. Dan tobde ik van tevoren in welke ruimte van het huis ik mijn beschermende kleding kon aandoen, maar viel alle spanning weg als ik naar binnen ging.

Met elkaar blijven praten is de sleutel op dit moment. Met cliënten én collega’s. Die zorgen die aan ons knagen, hebben anderen misschien ook. We moeten het delen. Thuis sluit ik me weleens helemaal af van de buitenwereld. Geen krant, geen televisie, even niets. Soms verlang ik naar de wereld voor corona, maar die komt nu niet terug. Daarom probeer ik gewoon positief te blijven en de moed erin te houden. Het komt goed, ooit.’

Hart onder de riem

Nu de wereld op zijn kop staat, zijn het mensen met vitale beroepen die de samenleving draaiende houden. Al vroeg in de coronacrisis voelde het hele land met jullie mee. Uit alle hoeken en gaten kwamen woorden van waardering. Prominente Nederlanders als Linda de Mol, Chantal Janzen en Paul de Leeuw bewonderden jullie kracht, moed en inzet. Speciaal voor jullie, medewerkers van Fundis, hebben ze een videoboodschap ingesproken. Stef Bos nam zelfs een lied voor jullie op, recht uit het hart.

Nieuwsgierig naar alle videoboodschappen? Neem een kijkje in de Zorg voor Morgen facebook-groep of bekijk de filmpjes op YouTube!

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

Hart en ziel

Werken, kinderen, koken, je sociale contacten bijhouden: we hebben het druk. Maar bewegen, slapen en ontspannen zijn minstens zo belangrijk voor een goede (mentale) gezondheid. Deze apps helpen een handje.

Slaapwetenschap-wekker (iOS)

Deze gratis app registreert je slaap aan de hand van je bewegingen en geluid. In een handig overzicht zie je hoelang je hebt geslapen in de tijd dat je in bed lag. Ook kun je in slaap vallen of wakker worden met rustige geluiden, bijvoorbeeld een kabbelend beekje.

StandApp (iOS)

Als je thuis of op kantoor op je computer werkt, zit je snel te lang en dat is niet gezond (zitten is immers het nieuwe roken). Met deze app krijg je vanzelf een herinnering om de benen te strekken om een rondje te lopen of een paar oefeningen te doen. Je bepaalt zelf hoeveel reminders je op een dag wil ontvangen.

Calm (iOS of Android)

Mediteren kan je helpen ontspannen en vermindert stress. Calm biedt begeleide meditaties en rustgevende geluiden, maar ook cursussen om angstgevoelens te verwerken of je focus te verbeteren. Doe een ademhalingsoefening, maak een bodyscan en leer waarom mindfulness en meditatie zo goed voor je zijn.